پرونده ویژه انتخابات مجلس یازدهمتحلیل مسائل سیاسیتحلیل ها

نمایندگانی رد صلاحیت شده، یا مجلسی بی صلاحیت

تحلیل وارده: داستان رد صلاحیتهای چشمگیر بسیاری از نمایندگان مجلس در حال یافتن ابعاد جدیدی است. اینکه نزدیک به 90 نفر از نمایندگان فعلی به دلیل تخلفات مالی  رد صلاحیت شده اند، بیش از هر چیز نشان دهنده عدم شایستگی ابزارهای نظارتی مجلسی است که این نمایندگان در آن فعالیت دارند.

باید توجه داشت شورای نگهبان صریحا اعلام کرده است که به هیچ عنوان به دلایل حزبی صلاحیت نمایندگان را رد نمی کند. بر اساس بندهای 28 تا 30 قانون انتخابات، ارتباط داوطلبان با حاکمیت یکی از محورهای بررسی صلاحیت‌هاست. همچنین کدخدایی در توضیح این موضوع گفته است: «در بررسی صلاحیت‌ها تمایل سیاسی افراد را بررسی نمی‌کنیم و فقط به پرونده آن‌ها نگاه می‌کنیم.»

منظور از ارتباط داوطلبان با حاکمیت این است که فرد محکومیت امنیتی نداشته باشد، عضو گروه‌های معاند و ضدانقلاب نباشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا انتقاد از رهبری موجب ردصلاحیت فرد می‌شود، می‌گوید: «ما انتقاد را ملاک بررسی صلاحیت قرار نمی‌دهیم، اما توهین، افترا و بحث‌های ساختارشکنانه تکلیفش با انتقاد فرق می‌کند و ما قطعاً موارد ساختارشکنانه را مورد ملاک قرار می‌دهیم.»

تسنیم همچنین اضافه کرده است: اخبار منتشرشده نشان می‌دهد که شمار قابل توجهی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت شدند. مجید انصاری، مسعود پزشکیان، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، علیرضا رحیمی، سید فرید موسوی، فریده اولادقباد از جمله شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلبان هستند که تأیید صلاحیت شدند. همچنین 40 درصد اعضای فراکسیون امید تأیید صلاحیت شده‌اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، عزت الله ضرغامی، رئیس اسبق صداوسیما، در توئیتر نوشت: علاقه مندم بدانم،موضع “هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس” در مورد رد صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی به دلیل تخلفات مالی چیست؟ تقاطع عملکرد این هیئت با عملکرد”هیئت نظارت شورای نگهبان”، بسیاری از ناکارآمدی ها را روشن می‌ کند. تشکیلات نظارتی مجلس باید به افکار عمومی پاسخ دهد.

به نظر میرسد اظهارات امروز دکتر علی لاریجانی در پاسخ به ایشان باشد، لاریجانی در انتقاد از علت‌های بیان شده در مورد رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از جانب شورای نگهبان گفت: مطلبی از جانب سخنگوی شورای نگهبان از سوی رسانه‌ها منتشر شد که علت رد صلاحیت را سوء‌استفاده اقتصادی بیان می‌کرد. این مطلب درست نیست/ ایسنا

این نیز جای تعجب است که ایشان چطور دلایل اقدامی که خارج از حیطه مسئولیت و نظارت ایشان انجام شده است را از سخنگوی رسمی آن نهاد بهتر می داند؟

به هر روی باید توجه داشت، تنها راه چاره، برای این مجموعه، سیاسی و حزبی ساختن مسئله رد صلاحیت هاست. همچنین با توجه به محدودیت های قانونی و اخلاقی، شورای نگهبان نمی تواند به تفکیک دلایل رد صلاحیت هر یک از نمایندگان را ذکر کند. از آنجایی که ممکن است با اعلام عمومی، حیثیت افراد خدشه‌دار شود، شورای نگهبان به‌لحاظ شرعی و تصریح قانون، اقدام به این کار نمی‌کند، اما هر فرد مختار است که جزئیات دلیل ردصلاحیت خود را اعلام کند یا نکند. همچنین در نامه‌ای که از سوی فرمانداری‌ها به هر یک از افراد داده می‌شود وضعیت ردصلاحیت و عدم‌احراز صلاحیت قید شده و آن کسانی که ردصلاحیت شدند، دلیل آن ذکر شده است که هر فرد می‌تواند آن دلیل را اعلام کند یا نکند. اگر هم فرد دلیل دیگری بیان کند، از سوی شورای نگهبان مورد شکایت قرار نخواهد گرفت.

این مسئله فرصتی را فراهم ساخته است تا شاهد ذکر دلایل عجیب و غریب رد صلاحیت شدن از سوی نمایندگان رد صلاحیت شده باشیم.

✍ غلامعلی حسینی

کلیدواژه
اینجا محل تبلیغات شماست

مقالات مرتبط

1 thought on “نمایندگانی رد صلاحیت شده، یا مجلسی بی صلاحیت”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker