پیشنهاد سردبیرمکتب مدیریت اسلامی

مدیریت اسلامی، از منظر مخاطبان

مدیریت اسلامی، از منظر مخاطبان
مدیریت اسلامی نیز مانند هر علم دیگر، مخاطبان مختلفی دارد. بعلاوه تبیین مخاطبان از جهات مختلفی مهم و ضروری است. ساده ترین نمونه ضرورت توجه به مخاطبان – که متاسفانه عرصه مدیریت اسلامی نیز به شدت از عدم توجه به آن ضرر دیده است- ادبیات و زبان آثار است. به عنوان نمونه، بسیاری از تئوری¬های ارزشمند مدیریت اسلامی، تنها در قالبت مقالات علمی- پژوهشی و یا کتب تخصصی و در میان انبوهی از اصطلاحات تخصصی و به صورت تفصیلی ارائه می¬شوند؛ که بسیاری از مخاطبان مدیریت اسلامی وقت، حوصله و یا توان مطالعه چنین آثار تخصصی و تفصیلی را ندارند. البته تبیین دقیق و کامل یک نظریه نیازمند همان قالبها و اصطلاحات است، اما مسئله مورد تاکید این است که در کنار تدوین چنین آثاری، باید نتایج آنها در قالبی کوتاه و روان نیز ارائه شود، که همه¬ی مخاطبان بتوانند با صرف کمترین زمان از آن بهره¬مند شوند. باید اشاره کرد یکی از اهدف این مجموعه مقالات نیز تأمین همین نیاز است.
تبیین و توجه به انواع مخاطبان علاوه بر قالب و ادبیات آثار، در نوع استدلال و منابع مورد استفاده نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال هنگامی که یک نظریه¬پرداز عرصه¬ی مدیریت اسلامی بخواهد یک نظریه مدیریت اسلامی را برای همه¬ی مردم دنیا تبیین کند – که چنین حرکت ارزشمندی می¬تواند نتایج بسیار مهم و ارزشمندی در تبلیغ دین اسلام نیز داشته باشد- دیگر بجای اینکه استدلال اصلی این باشد که «چون شارع اسلام اینطور دستور داده، پس باید اینگونه عمل کرد» باید به فواید عملیاتی و نتیاج کاربردی آن نظریه استدلال کند. به طور مشابه هنگامی که یک نظریه پرداز قصد داشته باشد نظریه¬ای را برای عموم امت اسلامی تدوین کند، باید تلاش کند در منابع خود بیشتر از قرآن و احادیث رسول خدا استفاده کند، تا منابع مورد قبول همه¬ی امت اسلامی باشد.
به هر روی، مدیران مسلمانی که می¬خواهند هم در کسب و کار خود موفق باشند و هم در زندگی حرفه¬ای براساس آموزه¬های اسلامی عمل کنند، مخاطب عمده¬ی تئوری¬های مدیریت اسلامی هستند. در تدوین آثار برای این دسته علاوه بر روانی، سادگی کلام و اختصار که ذکر شد، باید به کاربردی بودن اشاره کرد. به عبارت دیگر، برای این دسته، صرف اینکه چه چیز در عرصه¬ی مدیریت مورد نظر اسلام است، کافی نیست، بلکه بیش از آن نیاز به نظریاتی دارند، که راه رسیدن به آن بایدها و پیاده¬کردن آموزه¬های اسلامی در سازمان را نشان دهد.
دسته دیگر مخاطبان کسانی هستند، که در پست¬های غیر مدیریتی و یا حتی در زندگی شخصی خود قصد استفاده از تئوری¬های مدیریت اسلامی را دارند. شاید تعداد افراد این دسته، از گروه اول هم بسیار بیشتر باشد، و بعلاوه با وجود اینکه آثار در رابطه با این دسته در مدیریت غربی نیز بسیار زیاد است – مثل عناوینی چون «چگونه رئیس خود را مدیریت کنیم و …» و منابع اسلامی نیز در این عرصه بسیار غنی است، اما متاسفانه در عرصه¬ی مدیریت اسلامی به این مخاطبان کم¬توجهی شده است.
دسته دیگری از مخاطبان، که هرچند در حال حاضر حجم قابل توجهی ندارند، اما با اندکی تلاش – و نشان دادن کارآیی¬های مدیریت اسلامی- می¬توانند از دو دسته قبل هم پیشی بگیرند، مدیرانی هستند که صرفا با هدف بهره¬وری به آموزه¬های اسلامی در باب مدیریت توجه می¬کنند. در حال حاضر بعضی از بانک¬های غربی که مشتاق تئوری¬های مدیریت اسلامی هستند ، نمونه¬ای از این دسته از مخاطبان هستند. بایسته¬های و فواید تدوین نظریات برای این دسته همانطور که پیش از این اشاره شد، تأکید بر فواید عملیاتی و نشان¬دادن جاذبه-های دین اسلام است.
هرچند در این نوشته کوتاه به مخاطبان مدیریت اسلامی پرداخته شد، اما تبیین ویژگی¬های مختلف ایجاد کنندگان این عرصه¬ی علمی نیز فواید خود را خواهد داشت. به هر روی، در مقالات آینده در خلال بررسی آثار و نظریات مختلف مدیریت اسلامی، باید برای شناسایی مخاطبان آن آثار نیز تلاش کنیم.

✍ سید مهدی عزیزی

کلیدواژه
اینجا محل تبلیغات شماست

مقالات مرتبط

1 thought on “مدیریت اسلامی، از منظر مخاطبان”

  1. سلام عکس کمی غیر مرتبطه برای همینه که من هم جذب شدم!!!
    بازدیدش هم از باقی مطالب بالاتره
    عکسو باید اصلاح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker