آثار و منابع علمی مدیریت اسلامیکتاب

کتابهای انگلیسی مدیریت اسلامی

کتابهای انگلیسی مدیریت اسلامی تا چندی پیش بسیار محدود بودند. خوشبختانه در چند سال گذشته این وضعیت در حال تغییر است و مسئله مهمتر نقش اندیشمندان ایرانی در گسترش کتابهای انگلیسی مدیریت اسلامی است.

در ادامه به معرفی برخی از شناخته شده ترین کتابهای انگلیسی مدیریت اسلامی میپردازیم.

1- کتاب اصول و مبانی مدیریت اسلامی نوشته دکتر سید محمد مقیمی

Principles and Fundamentals of Islamic Management

Emerald: Title Detail: Principles and Fundamentals of Islamic Management by Seyed Mohammad Moghimi
این کتاب که در سال 2018 توسط انتشارات امرالد منتشر شده است نسبت به سایر کتابهای انگلیسی زبان این عرصه گستردگی فراوانی داشته و میتواند به عنوان یک متن درسی به کار گرفته شود. به هر روی با توجه به زبان و مخاطبان کتاب فقدان پژوهش های کاربردی که مکمل و شاهد نظریات و مباحث مطرح شده در کتاب باشند در این اثر جدی است.

2- مدیریت و سازمان از منظر اسلام نوشته عباس جی علی

Islamic Perspectives on Management and Organization

این کتاب که در سال 2005 توسط انتشارات Edward Elgar منتشر شده است نیز از دیگر کتاب های شناخته شده مدیریت اسلامی است. این کتاب از منظر چند فرهنگی به بحث ورود کرده و تلاش کرده است بر این اساس توجه به مدیریت اسلامی را ضروری جلوه دهد. هر چند رویکرد استفاده شده در این کتاب نسبت به بسیاری از آثار جذابیت بیشتری دارد اما اتخاذ چنین رویکردی مانع از پرداختن تفصیلی به مدیریت در دین اسلام و منابع دینی آن میشود و نویسنده را محدود به مدیریت در فرهنگ و تجربه اسلامی میکند.

3- نقش معنویت اسلامی در فرایند مدیریت و رهبری

The Role of Islamic Spirituality in the Management and Leadership Process

The Role of Islamic Spirituality in the Management and Leadership Process: 9781799868927: Business & Management Books | IGI Global

این کتاب که در سال 2021 توسط Ahmad Rafiki نگاشته شده است به موضوعات جالب توجهی اشاره کرده است. نقش قلب در مدیریت و تفاوتهای مدیران معتقد با دیگر مدیران میتواند از جمله این موضوعات باشد. شاید بحران کرونا باعث توجه بیشتر جامعه جهانی به چنین موضوعاتی گردیده باشد. به هر روی این کتاب نسبت به نمونه های پیش گفته عرصه ای محدودتر را انتخاب کرده است. این اقدام از یک منظر میتواند خوش یومن باشد. چرا که ورود به عرصه های جزئی تر میتواند هم معنی با تخصصی شدن باشد.

4- مدیریت استراتژیک از یک منظر اسلامی

Strategic Management from an Islamic Perspective

Amazon.com: Strategic Management from an Islamic Perspective: Text and Cases (Islamic Finance Series) eBook : Fontaine, Rodrigue, Ahmad, Khaliq: Books

این کتاب نیز به نوبه خود میتواند پیشرفتی در کتابهای مدیریت اسلامی به حساب بیاید. نکته بسیار مهم در رابطه با این اثر این است که علاوه بر این که به یک عرصه محدودتر در مدیریت اسلامی پرداخته است عرصه ای در قلب دانش مدیریت را هدف گرفته است. این کتاب که در سال 2013 توسط انتشارات Wiley منتشر گردیده است به نوبه خود در این عرصه اثرگذار بوده است.

5- کتاب ارزشهای اسلامی و رویه های مدیریت

Islamic Values and Management Practices

Islamic Values and Management Practices: Quality and Transformation in

این کتاب که در سال 2012 توسط یک ناشر انگلیسی منتشر شده است به نوبه خود ویژگی های منحصر به فردی دارد. در این کتاب تلاش شده است تا پا را از صرف پرداختن به تئوری ها فراتر نهاده و به رویه های مدیریت پرداخته شود. این یک مسئله مهم برای مدیریت اسلامی است. Maqbouleh M Hammoudeh نویسنده این اثر که خود یک مشاور مدیریت شناخته شده است در این اثر تلاش کرده است تا برخی از ارزشهای فرهنگ اسلامی را در رویه های مدیریت دخیل کند. با این همه نقطه ضعف کتاب حاضر نیز در نقطه قوت آن نهفته است. نکاتی که در رابطه با کاربردی سازی ارزشهای اسلامی در مدیریت در این کتاب بیان شده بر اساس روشی موثق در اندیشه اسلامی استوار نیست.

 

اینجا محل تبلیغات شماست

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker