کتاب

انتشار کتاب مدیریت درآمدی بسیار کوتاه

☘️ بهترین کتاب درسی - آموزشی مبانی سازمان و مدیریت ☘️

کتاب مدیریت درآمدی بسیار کوتاه از انتشارات آکسفورد چندی پیش توسط دکتر میثم لطیفی و سید مهدی عزیزی ترجمه و توسط انتشارات دانشگاه امام صادق ع به چاپ رسید.

کتاب کوتاه جان هندری، نظریه‌پرداز انگلیسی، می‌تواند گام‌ بلندی برای ساخت مکتب جدید مدیریت باشد. پی‌ریزی چنین مکتبی که مبتنی بر الگوهای فرهنگی و مفروضات اعتقادی یک ملت و امت باشد نیازمند توجه به دو بعد درونی و بیرونی دانش مدیریت است. بعد درونی یعنی مقومات یک فرهنگ و نظام اعتقادی و شناخت عمیق و عملی آن و بعد بیرونی یعنی بررسی تجربه‌های جهانی و نظریه‌ها و نقدهای ناظر به آن نظریه‌ها. کتاب حاضر با پرداختن به الگوهای رقیب و حتی متضاد قرائت متداول مدیریت، به بعد بیرونی این موضوع توجه کرده است. در این کتاب پرداختن به نظریه‌های رقیب و نوظهور به زبانی ساده و دقیق صورت گرفته است. البته این مهم با بیانی تاریخی از پیشینه نظریه‌ها شیرین‌تر شده که خود به فهم سلسله‌وار و منسجم مطالب نیز کمک می‌کند.

 

کتاب «مدیریت؛ درآمدی بسیار کوتاه» یکی از مجموعه کتاب‌های «درآمدی بسیار کوتاه» انتشارات دانشگاه آکسفورد است. در این کتاب تلاش شده است تا تصویری جامع و کلی از مدیریت ارائه شود. این کتاب برای سه دسته از مخاطبان نگاشته شده است. دسته‌ی اول افرادی هستند که به‌صورت عملیاتی به مدیریت کردن پرداخته‌اند اما آموزشی در این رشته ندیده‌اند و می‌خواهند بدانند موضوع رشته‌ی مدیریت چیست. دسته‌ی دوم کسانی هستند که در رشته‌ی مدیریت تحصیل کرده‌اند، اما هیچ‌گاه به‌صورت عملیاتی به مدیریت کردن نپرداخته‌اند و می‌خواهند بدانند آنچه تاکنون در کتب درسی‌شان در رابطه با مدیریت خوانده‌اند چگونه با آنچه مدیران در عمل انجام می‌دهند مرتبط است. دسته‌ی سوم کسانی هستند که تابه‌حال نه فعالیتی مدیریتی داشته‌اند و نه آموزشی در زمینه‌ی مدیریت دیده‌اند، اما می‌خواهند بدانند عرصه‌ی دانش و اقدام مدیریت درباره‌ی چیست.

با توجه به این دسته‌بندی مخاطبان، در این کتاب تلاش شده است تا به هر دو بعد دانش و اقدام مدیریت پرداخته شود. به این منظور در فصل‌های ابتدایی کتاب به تفصیل به تبیین چیستی دانش و کار مدیریت پرداخته شده است. پس از این سه جریان اصلی در مدیریت یعنی «مدیریت عقلایی، مدیریت اجتماعی و مدیریت فردگرایانه» مورد بررسی قرار گرفته و تفاوت‌ها و نتایج هر از این جریان‌ها در چگونگی اقدام مدیریت مطرح شده است.

پس از این، نویسنده، در فصل‌ هفتم به «مدیریت در میان فرهنگ‌ها» می‌پردازد. با توجه به اهمیت قرائت‌های رقیب و بدیل در شناخت جامع پیکره دانش مدیریت؛ پرداختن به تأثیرات فرهنگ‌های مختلف بر دانش و اقدام مدیریت ضرورتی غیرقابل انکار دارد. در این فصل‌ تجارب مدیریتی کشورهایی چون ژاپن،‌ چین، فرانسه و برزیل مورد بررسی قرار می‌گیرد. در هر یک از این موارد شاهد هستیم که هر یک از این کشورها چگونه آموزه‌های عمومی مدیریت را متناسب با نیازها و فرهنگ خود شخصی‌سازی کرده‌اند.

در فصل هشتم، نویسنده «رویکرد انتقادی به مدیریت» را مورد بررسی قرار می‌دهد. این موضوع برای ساخت مکتب جدید مدیریت که مبتنی بر الگوهای فرهنگی و مفروضات اعتقادی ملت و امت ما باشد؛ اهمیتی شگرف دارد. در این فصل با انتقاداتی که در سطوح مختلف بر ابعاد مختلف مدیریت مطرح شده است؛ آشنا می‌شویم.

در فصل نهم،‌ به موضوع «مدیریت به مثابه معنابخشی» که از آموزه‌های نوین مطرح شده در مدیریت است، پرداخته شده است. در این فصل با نگرشی نو چیستی مدیریت را دوباره مورد بررسی قرار داده و برای دستیابی به فهمی عمیق‌تر از این مفهوم پیچیده تلاش می‌کنیم.

در نهایت نویسنده به موضوع مهم «مدیریت و اخلاق» می‌پردازد. پرداختن به اخلاق در سطوح مختلف دانش و اقدام مدیریت نشان دهنده میزان بالای تاثیرگذاری مسائل ارزشی بر دانش و اقدام مدیریت است. در این فصل با نتایج سؤ بی‌توجی به مسائل اخلاقی در مدیریت آشنا شده و ابعاد مختلف اثرگذاری امور اخلاقی بر مدیریت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در پایان کتاب نویسنده، به سبک نوینی به معرفی منابع مورد استفاده خود می‌پردازد. در این بخش، نویسنده بجای ارائه یک فهرست ساده از منابع، به معرفی اجمالی هر یک از منابع خود پرداخته و به این وسیله سیر مطالعاتی ارزشمندی برای مطالعه در عرصه‌های مختلف مدیریت برای ما فراهم می‌سازد.

 

 

 

کلیدواژه
اینجا محل تبلیغات شماست

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker