دسته‌بندی نشده

مهدی عزیزی، معرفی کوتاه

مهدی عزیزی در یک نگاه

دکتر سید مهدی عزیزی موسس سایت مدیریت اسلامی و عضو شورای راهبری این سایت است. ایشان دکتری مدیریت سیستم‌ها از دانشگاه تربیت مدرس و مشاور مدیریت در سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی است. با این همه، بیش از هر چیز عزیزی را باید پژوهشگر مدیریت اسلامی دانست. از وی تا کنون چندین کتاب و مقاله علمی در رابطه با مدیریت اسلامی منتشر شده است. در ادامه مهمترین آثار وی معرفی شده است.

کتاب‌ها

در ادامه کتاب هایی که توسط عزیزی ترجمه یا تالیف شده است معرفی شده اند
1- مدیریت درآمدی بسیار کوتاه
نویسنده: جان هاردی
مترجم: میثم لطیفی، سید مهدی عزیزی
مدیریت درآمدی بسیار کوتاه، ترجمه مهدی عزیزی
این کتاب که از سری کتاب های انتشارات آکسفورد است و با هدف معرفی مدیریت به علاقه مندانی که با این دانش آشنا نیستند توسط یکی از نویسندگان معروف مدیریت یعنی آقای جان هندری نوشته شده و دارای ویژگی های ممتازی است. از جمله ویژگی های ممتاز این کتاب، پرداختن به نظریه های رقیب و جدید به زبان ساده است.

برای خرید کتاب اینجا کلیک کنید. (خرید نسخه الکترونیکی کتاب)

2- فمینیسم در سازمان و مدیریت،‌ درنگی مبناگرایانه از منظر اسلامی
نوشته: میثم لطیفی، سید مهدی عزیزی

فمینیسم در سازمان و مدیریت، نوشته مهدی عزیزیآنچه در این پژوهش ارائه می‌شود نقد مبناگرایانه مکتب «فمينيسم» و نظریه‌های «سازمان و مديريت» است. در این پژوهش پس از معرفی مکتب فمینیسم، وجوه مختلف اثرات آن در نظریه‌های سازمان و مدیریت نشان داده می‌شود. سپس برخی از پژوهش‌های مشهور متأثر از این نگاه به‌عنوان نمونه انتخاب و به بحث گذارده می‌شود. نقد مکتب فمینیسم از دو بعد «عملياتي» و «ارزشي فلسفي» صورت می‌گیرد. در پایان تلاش می‌شود تا از منظر اسلامی به موضوع اصلی مکتب فمینیسم، «جنسيت و فمينيسم» پرداخته و موضع اسلام در کنار موضع آن مکتب بیان گردد.
برای دانلود کتاب‌های مدیریت اسلامی به اینجا رجوع کنید

3- داستان های هنری مینتزبرگ برای مدیران

نویسنده: هنری مینتزبرگ

مترجمان: دکتر عادل آذر، محمد جوادی، مهدی عزیزی

هنری مینتزبرگ از بزرگترین نظریه پردازان حوزه مدیریت، سازمان و استراتژی است که آثار و نظریات او با اقبال زیادی از جانب علاقه مندان مدیریت در سراسر جهان مواجه شده است. از جمله مهمترین آثار او می-توان به «سازماندهی پنج الگوی کارساز»، «ظهور و سقوط برنامه ریزی استراتژیک»، «جنگل استراتژی»، «ردپای استراتژی: پیش به سوی نظریه ای عمومی» و… اشاره کرد. اما او در آخرین اثر خود (منتشر شده در سال 2019) که آن را بهترین میداند، سعی کرده همه آنچه که در طول تجربیات قریب به نیم قرن خود آموخته است را منعکس کند و چکیده ای از آثار قبلی نیز ارائه دهد. همچنین کتاب حاضر با سبکی متفاوت و حکایت وار به آموزش مدیریت پرداخته که در پس آن ایده ای جالب نهفته است. خواننده محترم با خواندن کتاب می تواند دریابد که چگونه با روح مدیریت کند، سازمان را به مثابه یک گاو سازماندهی کند، استراتژی را مانند علف هرز در باغ رشد دهد.

4- ترجمه و تحشیه انتقادی کتاب «تصمیم گیری نرم: روش شناسی پاندا»

به قلم: دکتر عادل آذر، مهدی عزیزی

تصمیم گیری نرم روش شناسی پاندا

 

5- ترجمه کتاب «فرمول بهره وری با ایجاد فهرست کارها»

این اثر، خودآموزی بسیار مشهور و محبوب در عرصه خودیاری و افزایش عملکرد شخصی در زمینه برنامه ریزی و تصمیم گیری فردی است. کتاب «فرمول بهره وری با ایجاد فهرست کارها» با ترجمه دکتر مهدی عزیزی توسط انتشارات میلکان منتشر شده است، که میتواند اثری با مخاطب عمومی به حساب بیاید.

6- تألیف کتاب «گام های کاربردی سازی تصمیم گیری با رویکرد اسلامی»

نویسندگان: دکتر مهدی حمزه پور، مهدی عزیزی

بی‌هیچ مداهنه‌ای، مقوله تصمیم‌گیری پیامد فرآیند رهبری و مدیریت در سطوح فردی، گروهی، سازمانی و حکمرانی اجتماعی است. به لحاظ علمی از دو ساحت به علوم تصمیم نگریسته شده است. منظر نخست، نگاه تکنیکال و ریاضی‌وار به علوم تصمیم‌گیری است. منظر دیگر، نگاه رفتارشناسانه و مبنی بر پارادایم‌های تفسیری و روانشناسی است.

موضوع کتاب گام‌های کاربردی‌سازی تصمیم‌گیری با رویکرد اسلامی  ناظر به نگاه دوم است با رویکرد اسلامی.
رویکردی که که از نظام ارزشی متفاوتی (در بیشتر موارد) نسبت به رویکرد ارزشی حاکم بر نظریه‌ها، تئوری‌ها، مدل‌ها و الگوهای تصمیم‌گیری کیفی و کمی الگوگیری می‌کند و ابتدای مباحث خود را بر ساحت جهان‌بینی الهی و اسلامی پایه‌گذاری می‌کند.

6-

سخنرانی ها

دکتر مهدی عزیزی
دکتر مهدی عزیزی

در ادامه به برخی از سخنرانی های ایشان در مجامع علمی اشاره شده است:
1- سخنرانی در کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
این سخنرانی با موضوع تصمیم گیری اسلامی در جمع صاحب نظران و علاقه مندان به مدیریت اسلامی در سال 1396 ایراد گردیده است. در این سخنرانی ایشان به موضوع تصمیم گیری اسلامی حجیت محور و کارایی عملیاتی آن پرداتخته اند.
2- سخنرانی در جمع فرماندهان نیروی انتظامی
این سخنرانی با موضوع «آموزه های مدیریتی سیره حضرت علی ع در عرصه مدیریت نظامی و انتظامی با تمرکز بر سازمان شرطه الخمیس» در جمع فرماندهان و فرماندهان ارشد نیروی انتظامی ایراد گردیده است.

3- مجموعه سخنرانی ها با موضوع تصمیم گیری اسلامی در دانشگاه امام صادق ع

4- سخنرانی با موضوع «جایگاه و اهمیت ساختار سازمانی و سازماندهی در سازمان های دانش بنیان»، اندیشکده مرصاد.

مقالات علمی مهدی عزیزی

تاکنون مقالات علمی متعددی از آقای دکتر مهدی عزیزی منتشر شده است که در ادامه به برخی از مهمترین این مقالات اشاره شده است:

1- شرطه الخمیس، نماد سازماندهی نوآورانه امیرالمؤمنین حضرت علی (ع)

در این مقاله با استفاده از رویکرد اقتضایی، تلاش شده است یک شیوه سازماندهی مناسب با شرایط با ریسک و پویایی بالا با بهره گیری از گروه یاران شرطه الخیس حضرت علی ع ارائه شود. این مقاله با عنوان «بررسی دلالت های مدیریتی سیره حضرت علی ع در عرصه سازماندهی، مطالعه موردی شرطه الخمیس» در نشریات علمی پژوهشی به چاپ رسیده است (برای دریافت متن کامل کلیک کنید).

2-

The effect of Islamic culture’s constituents on decision-making, journal of Islamic Marketing, Emerald Publishing, 2020.

3- طراحی الگوی تصمیم گیری با رویکرد اسلامی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی

4- بررسی و نقد تأثیر مکتب فایده‌گرایی بر نظریه‌های تصمیم‌گیری و مقایسه آن با نظریه رشد اسلامی

5- تصمیم گیری اسلامی حجیت محور، فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی،

6- گام های کاربردی سازی تصمیم گیری اسلامی، فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی، دوره 4، شماره 2، 1397، (صفحات: 47 – 78).

7- بررسی و نقد نظریات فمینیسم در تئوری سازمان با رویکرد اسلامی، نشریه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ.

8- فرهنگ اسلامی و اثرات آن بر تصمیم گیری مدیران مسلمان

9- مدیریت جهادی به مثابه یک سبک مدیریتی، پنجمین کنفرانس ملی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با اعتبار ISC.

10- تصمیم گیری مشارکتی در دوران پسا کرونا، نشریه علمی پژوهشی پژوهش های نوین در تصمیم گیری. دوره 5، شماره 2، تابستان 1399. (صفحات165 – 192).

سوابق اجرایی

در ادامه به برخی از سوابق و مسئولیت های اجرایی ایشان اشاره می کنیم:

دستیار رئیس کل محترم دیوان محاسبات کشور (جناب پروفسور آذر)

بنیانگذار سایت مدیریت اسلامی

سردبیر نشریه علمی تخصصی مدیر (1394 – 1398)

مشاور دفتر مطالعات مدیریت اسلامی دانشگاه امام صادق ع (1396 – 1398)

مشاور دفتر مطالعات صنعت دانشگاه امام صادق ع (1396- 1397)

مشاور مدیریت و سازماندهی شرکت سارینا (1395 – 1396)

سوابق تدریس

مهمتر از موضوع درس، دکتر سید مهدی عزیزی همیشه در کلاس های درس خود مشارکت و تعامل ترویج فرهنگ تیمی و به رسمیت شناختن اختلاف نظر و تعارض را مورد توجه قرار داده است. از منظر او، هر درس و کلاس مدیریت باید گامی برای توانمندسازی دانشجویان برای مدیریت به پیش بردارد، به همین دلیل است که در کنار کلاس های رسمی در دانشگاه های مختلف، ایشان همیشه به برگزاری جلسات و حلقه های بحث و گتفگو با دانشجویان نیز توجه داشته اند. به هر روی برخی از دروسی که ایشان تدریس می کنند به شرح ذیل است:

مدیریت کیفیت جامع

مدیریت تولید و عملیات

روش تحقیق در مدیریت

مبانی سازمان و مدیریت

 

کلیدواژه
اینجا محل تبلیغات شماست

مقالات مرتبط

1 thought on “مهدی عزیزی، معرفی کوتاه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker