تحلیل مسائل اقتصادیتحلیل مسائل سیاسیتحلیل ها

تحلیل نام‌گذاری سال حمایت از کالای ایرانی

حمایت از کالای ایرانی

✍? حمیدرضا ارفع الرفیعی

پس از اعلام شعار امسال توسط مقام معظم رهبری، قاعدتا موضع گیری ها و رفتارهایی را زین پس پیرامون شعار ایشان، شاهد خواهیم بود. اما در یک تقسیم بندی کلی میتوان رفتار مردم در قبال این شعار را به سه دسته تقسیم کرد؛
1-عده ای این شعار را بدون چون و چرا به رفتار خود تبدیل میکند و آن را یک واجب شرعی تلقی میکنند. به گونه ای که قابل تاویل و تفسیر نیست و بایستی بدون تعقل به این شعار عمل کرد. معمولا این عده کمتر از بچه حزب اللهی هم هستند و لذا اندک هستند.
2-عده اندک دیگری نیز هستند که از شعار امسال پیروی نخواهند کرد و اساسا علاوه بر بی تفاوتی نسبت به سخنان مقام معظم رهبری، از اعتماد به نفس و باور به توانایی های ملت نیز بی بهره هستند. این ها که بعضا #مسئول هم میشوند تنها توانایی جمهوری اسلامی را #آبگوشت_بز_باش یا #ساخت_آفتابه میدانند!! قاعدتا توجیه این دسته پیرامون باور به کالای ایرانی، کاری بس خطا است چراکه اولا تعداد این دسته همانطور که ذکر شد، بسیار ناچیز است و ثانیا بیشتر آنها نسبت به باور نادرست شان، ایمان فراوانی دارند و به تعبیر قرآن کریم يَسْمَعُ آيَاتِ اللَّهِ تُتْلَىٰ عَلَيْهِ ثُمَّ يُصِرُّ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ هستند.
3- دسته سومی نیز وجود دارند که از قضا #غالب مردم جامعه نیز هستند. این دسته نسبت به کالای خارجی، ادراک بهتری دارند اما در عین حال موقع خریدشان نیز رگه هایی از عقلانیت دیده میشود. یعنی با مقایسه کیفیت، قیمت، خدمات و امکانات کالای مدنظر خود را خرید می کنند. تعامل با این دسته نیاز به منطق و عقلانیت دارد و این ها بیشتر از آنکه #شعار_زده باشند به #جیب و #عقل خود نگاه می کنند.
حقیر اعتقاد دارم دسته سوم حتی نسبت به دسته اول بهتر به اوامر حضرت آقاعمل می کنند چون در #فضایی_عقلانی و به #دور_از_احساس برای خرید خود تصمیم گیری می کنند. لازم به ذکر است که اساسا شیعه با عقلانیت و آگاهی پیوند خورده است و اگر حزب اللهی ها #احساسی و #سطحی برخورد کنند سرانجامی جز فرقه های منحرف از ولایت در انتظار شان نیست. بنابراین در فضای امسال قطعا شاهد این گونه تندروی های از سوی برخی دوستان حزب اللهی خواهیم بود که کالای ایرانی را بدون چون و چرا و در فضایی خالی از اندیشه خرید میکنند و قاعدتا به دیگران نیز توصیه می کنند و احتمالا در آخر سال نیز به بدترین شکل ممکن علیه کالای داخلی تبلیغ میکنند!! و البته امیداست که منحرف از ولایت و رهبری نشوند!

اما سئوال جدی این است که حمایت از کالای ایرانی به چه قیمت؟ به قیمت اتلاف منابع و اسراف پول و حتی از دست دادن جان؟!!

آیا شما حاضر هستید گوشی موبایل ایرانی بخرید به قیمت فقدان هزاران امکانات و خدمات پس از فروش؟ و از همه مهمتر نداشتن کیفیت!؟؟
آیا شما حاضر هستید خودرویی بخرید که علاوه بر فقدان کیفیت و خدمات و امکانات، از کوچکترین امنیتی نیز برخوردار نباشد و به قیمت از دست دادن جان شما و نزدیکان تان تمام شود؟؟
البته از سوی دیگر نوع دیگری از رفتار مصرف کنندگان هم وجود دارد مثل نمونه های زیر که حقیر از نزدیک مشاهده کرده ام.
فرد کچلی که شامپو خارجی مصرف می کند و ادعا دارد که ریزش مو دیگر ندارد!!
وزیری که اعتقاد دارد سنگ توالت خارجی آپشن ها و خدمات بیشتر نسبت به نوع ایرانی اش دارد؟!!

همه این مثال ها زده شده تا گفته شود بسیاری از کالاهای ایرانی نسبت به کالای مشابه خارجی از کیفیت بهتری برخوردار هستند و البته در اولویت بندی خرید ما هم معمولا اهمیت کمتری دارند ولی حجم خرید آنها زیاد است.(معمولا قیمت محصولات میتواند یکی از شاخص های تعیین کننده میزان اهمیت باشد)؛ مثل صابون، خمیر دندان و…
در عین حال تعداد دیگری از کالا ها نیز وجود دارند که نسبت به مشابه خارجی، ضعیف تر هستند یا از اهمیت بیشتری برخوردار هستند مثل دارو، خودرو، یخچال، تلفن همراه و….
نظر بنده این است که حتما کالاهای دارای اهمیت کمتر و اولویت پایین تر را #ایرانی بخرید اما اگر نیاز به کالایی با اهمیت و اولویت بیشتر داشتید، با اطلاع و آگاهی کافی تصمیم گیری کنید یعنی تصمیم تان مبتنی بر میزان دارایی خود، کیفیت، خدمات و… و همچنین خالی از سطحی نگری و احساس زدگی.
در پایان باید باز متذکر شد، نویسنده #حامی_راستین کالای ایرانی را خریداری میداند که آگاهانه و در فضایی عقلانی و خالی از احساس و شعار زدگی خرید کند. حامی راستین #کالای_ایرانی به فضاسازی رسانه ای و توصیه های دیگران مبنی بر تعمیم مفهوم کلی سخنان مقام معظم رهبری به مصادیق توجهی ندارد و خرید خود را به #سبک_عقلا انجام می دهد. عقلایی که #توصیه_های_حکیمانه_رهبری سرلوحه خوش قرار میدهند و البته خرید کالای ایرانی شان منجر به اتلاف منابع، وقت، پول و از همه مهمتر #جان شان نمیشود.!!

کلیدواژه
اینجا محل تبلیغات شماست

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker