آرشیو تلگرام سایت

اخلاق و مدیریت: قسمت اول

☘️ بخل ☘️

اخلاق و مدیریت

قسمت اول: بخل 

منع بخل در مدیریت اسلامی

اولین مفهومی که قصد داریم در مجموعه درس‌های اخلاق و مدیریت اسلامی به آن بپردازیم، بخل است.
⛔️ آیا تا به حال اندیشیده ایم که بخل چیست؟ چه ریشه هایی دارد؟ چه نشانه هایی دارد؟ چه آثار و نتایجی دارد؟ یک مدیر چگونه میتواند بخیل باشد؟ نشانه های یک مدیر بخیل چیست؟ بخل در یک سازمان چه پیامدهایی میتواند داشته باشد؟
این ها همه سوالاتی است که باید پیرامون آن بیندیشم و تنها در این کانال و پست های بعد قصد داریم به تعدادی از سوالات پاسخ دهیم ولی هدف ما پیش از آن و مهمتر از جواب سوالات، تلنگری است که یک مدیر را به تفکر و اندیشه وا دارد.

?بخل چیست؟
معنای لغوی بخل، منع و امساک و خرج نکردن است که گاهی معنای خوب و مثبت هم دارد. مثلا حضرت علی (ع) در غرر الحکم می بفرمایند: هرکس در مال خود بخل بورزد و خرج نکند، خوار و حقیر میشود و هرکس در دین خود بخل بورزد و از آن خرج نکند، سربلند گردد . در حکمت ۲۳۴ نهج البلاغه هم حضرت بخل زنان و عدم ولخرجی شان را می پسندند.
بخل بخیل مثل یک آینه است که هرکس در آن نگاه میکند، جز زشتی نمی بیند و از آن متنفر میشود.
انتظار میرود یک مدیر تجربیات خودش را که در باب بخل تجربه نموده است را بنویسند و با همت اش برطرف کند؛ چراکه هیچ گناهی مثل بخل، در اطرافیان شخص تاثیر بد و زنده ندارد و علاوه بر اینکه اطرافیان از بخل او رنج خواهند برد، خود آن شخص نیز احساس عذاب و رنج دارد.
لذا تاثیر و سرایت بخل به اندیشه و فرهنگ یک سازمان غیر قابل انکار است و یک مدیر بخیل میتواند در بخل موجود در فرهنگ آن سازمانی موثر باشد.
❇️ سوالی که شما باید بیندیشید!!
نشانه های یک سازمان بخیل چیست؟

ادامه دارد …

اینجا محل تبلیغات شماست

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker