تحلیل هامدیریت جهادی

مدیریت جهادی از منظر دکتر قالیباف

مدیریت جهادی از منظر دکتر قالیباف

مدیریت جهادی در اندیشه شهردار تهران اهمیتی ویژه دارد. چرا که می دانیم رهبر انقلاب ایشان را به عنوان مصداق مدیریت جهادی معرفی کرده اند (بیانات رهبر انقلاب در دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رهبر انقلاب 23/ 10/ 1392)
لذا در ادامه به ویژگی های مدیریت جهادی از منظر دکتر قالیباف می پردازیم:
روایت قالیباف از ویژگی‌های مدیریت جهادی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۱
شهردار تهران با تاکید بر استقرار مدیریت مبتنی بر فرهنگ انقلاب اسلامی در کشور، گفت: باید فرهنگ انقلاب اسلامی که نشأت گرفته از فرهنگ قرآن و اهل بیت است در کشور جاری شود؛ چرا که مهم‌ترین چالش امروز چالش مدیریتی است.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در دومین گردهمایی مدیریت جهادی، گفت: بی‌تردید شکر حضور ما دراین دوران که در سایه اسلام و حکومت اسلامی
زندگی می‌کنیم تلاش و خدمت بیشتر به مردم خواهد بود. باید بتوانیم برداشت مشترکی از مدیریت جهادی پیدا کنیم، مدیریتی که سرمایه و اتفاق بزرگی است که در سایه انقلاب اسلامی رقم خورده است.

وی افزود: در تاریخ کشورمان و در تاریخ اسلام نمونه‌های بزرگی از مدیریت جهادی وجود دارد اما تحقق این نوع مدیریت به صورت سیستمی، فرهنگی است که پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته است و قطعا در دوران انقلاب و به ویژه دفاع مقدس بارها و بارها شاهد بروز چنین مدیریتی بوده‌ایم.

شهردار تهران با اشاره به تعاریف شهید مطهری در خصوص ماهیت جهاد، گفت: ایشان جهاد را همان دفاع می‌دانند در حقیقت جهاد را دفاع همه جانبه تعریف می‌کنند. این دفاع قطعا به دفاع از ملت، قوم و جامعه در حوزه‌های مختلف تقسیم می‌شود. حتما تهاجم های دشمن در زمینه‌های مختلف کشور را تهدید می‌کند به تبع آن دفاع نیز در حوزه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از نمونه‌های شاخص آن دفاع در حوزه منزلت انسانیت است که از جمله آن به امر به معروف و نهی از منکر تاکید بسیاری می شود.

قالیباف در تشریح ویژگی‌های مدیریت جهادی به “تبدیل به احسن” اشاره کرد و گفت: باید در مدیریت جهادی تهدید را به فرصت تبدیل کرد آنچه که در دوران جنگ بارها شاهد آن بودیم. امروز در حوزه توان نظامی حرف اول در منطقه را می‌زنیم و در بسیاری از زمینه‌ها در جهان شاخص هستیم. امروز تبدیل به احسن یعنی هنگامی که تحریم می شویم این تحریم به شکوفایی استعدادها تبدیل شود. بی‌تردید در این راستا باید به گونه‌ای تلاش کنیم که در مقابل دشمن عکس العمل به موقعی داشته باشیم. همه توان خود را به کار بگیریم و با خرد جمعی دست به اقدام بزنیم. قطعا در این مسیر خداوند نیز ما را یاری خواهد کرد.

وی ادامه داد: روحیه مبارزه یکی دیگر از ویژگی‌های مدیریت جهادی است مثال آن در مذاکرات هسته‌ای قابل مشاهده بود که زمانی محکم روی پای حرف خود ایستادیم، هزینه‌های آن را پرداختیم اما روزی هم به این نتیجه رسیدیم که مذاکره کنیم اما مهم این بود که پشت میز مذاکره با روحیه مبارزه نشسته بودیم.

شهردار تهران به بهم‌پیوستگی مدیریت جهادی در یک مجموعه کلی اشاره کرد و گفت: باید به مدیریت جهادی به عنوان یک کل به هم پیوسته نگاه کنیم چرا که به غیر از این قطعا این مدیریت محقق نخواهد شد.

قالیباف تاکید کرد: مدیریت جهادی باید از پویایی و پایایی برخوردار باشد و در هر شرایطی فراخور موقعیت موجود برنامه‌ای برای اقدام و عمل داشته باشد.

وی به راستی آزمایی از عملی که انجام می‌دهیم پیش از محاسبه دیگران به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های مدیریت جهادی اشاره کرد و افزود: باید پیش از آنکه دیگران اعمال ما را محاسبه کنند خود این کار را انجام دهیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه امروز مهم‌ترین چالش کشور در سطوح مختلف چالش مدیریتی است، تصریح کرد: برای پیشرفت در سایه عدالت اجتماعی نیازمند منابع انسانی و منابع مادی هستیم که خوشبختانه کشور ما در هر دو مورد غنی است اما مهم‌ترین چالش ما در عرصه‌های مختلف چالش مدیریت است. جنس این مدیریت باید مبتنی بر فرهنگ انقلاب اسلامی باشد که این فرهنگ نیز از فرهنگ قرآنی و اهل بیت نشأت گرفته است.
منبع (جامعه خبری تحلیلی الف)

کلیدواژه
اینجا محل تبلیغات شماست

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker