آموزش‌های کاربردی مدیریت اسلامی

چرا رهبران خوب تصمیمات بد می‌گیرند؟

هفت راهکار برای بهبود

چرا رهبران خوب تصمیمات بد می گیرند؟

هفت راهکار برای بهبود تصمیم گیری رهبران وجود دارد. در این آموزش کاربردی رایگان از پایگاه مدیریت اسلامی هفت راهکار اجرایی برای جلوگیری از تصمیمات نادرست و بد توسط مدیران ارائه شده است. هر یک از این هفت راهکار نیازمند تبیین تفصیلی تر است که در دور‌ه‌های کاربردی که توسط پایگاه جامع مدیریت اسلامی برگزار میشود مورد تبیین قرار می گیرند. در ادامه این آموزش به صورت خلاصه ارائه شده است.

برای شناخت علت تصمیمات بد باید وضعیتهای قرمز را مورد توجه قرا داد. شناخت وضعیتهای قرمز تنها در صورتی مفیدند که پیش از آن که تصمیمی گرفته شود، تشخیص داده شوند. اما چگونه می‌توان این وضعیت ها را در موقعیتهای پیچیده تشخیص بدهید؟ ما به این منظور فرایند هفت مرحله‌ای
زیر را تدوین کردهایم:

1- تنظیم طیف گزینه‌ها. هرگز امکان ندارد که همه گزینه‌ها را فهرست کنید، اما معمولا مفید است که حالات افراطی را به روی کاغذ بیاوریم. این حالات محدودههای تصمیم را مشخص می کنند.

2- فهرست تصمیم گیران اصلی را تهیه کنید. چه کسی قرار است نظر بدهد و انتخاب نهایی را به عمل
آورد؟ ممکن است یک یا دو نفر در این کار شرکت داشته باشند. اما همچنین ممکن است این تعداد
به ۱۰ نفر یا بیشتر هم برسد.

۳. یک تصمیم گیر انتخاب کنید تا بر آن متمرکز شوید. معمولا بهترین کار آن است که کار را با
بانفوذترین شخص آغاز کنید. سپس وضعیتهای قرمزی را که ممکن است تفکر آن فرد را منحرف
کنند شناسایی کنید.

4- موجود بودن منافع شخصی نامناسب یا دلبستگی‌های منحرف کننده را بررسی کنید. آیا گزینهای وجود دارد که محتمل باشد به دلیل منافع شخصی یا دلبستگی به افراد، مکانها یا اشیاء، جاذبه یا دافع ویژه‌ای برای تصمیم گیرنده داشته باشد؟ آیا هیچ یک از این منافع یا دلبستگیها با اهداف ذینفعان اصلی تعارض دارند؟ ..

5- وجود خاطرات گول زننده را بررسی کنید. موارد عدم اطمینان در این تصمیم کدام اند؟ ببینید آیا تصمیم گیرنده ممکن است در هریک از حوزههای عدم اطمینان، از خاطرات بالقوه گول زنده استفاده کرده باشد. درباره تجربیات گذشتهای که می توانند گول زننده باشند فکر کنید، به ویژه تجربیاتی که با پیوندهای احساسی نیرومند همراهند. همچنین درباره داوریهای سابقی بیندیشید که اکنون با توجه به وضعیتجاری ممکن است نادرست باشند. –

6- تحلیل را با نفر بانفوذ بعدی تکرار کنید. در یک تصمیم پیچیده، ممکن است لازم باشد که افراد بسیار بیشتری را مدنظر قرار بدهید و این فرایند ممکن است فهرستی طولانی از وضعیتهای قرمز ممکن را مطرح کند.

7- فهرست وضعیتهای قرمزی را که شناسایی کرده اید مرور کنید و ببینید آیا ممکن است فرآیندهای اسخیص الگو و برچسب زدن احساسی مغز که در وضعیت معمول کارآمدند، به سود یا زیان برخی گزینهها عمل کنند. اگر این طور است، یک یا چند تدبیر حفاظتی را به کار بگیرید.

کلیدواژه
اینجا محل تبلیغات شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker