معماری
خانه / پیشنهاد سردبیر / مدیریت اسلامی چهار راهکار اساسی

مدیریت اسلامی چهار راهکار اساسی

مدیریت اسلامی: چهار راهکار اساسی
مدیریت اسلامی نیز مثل هر علم دیگری روشهای خود را دارد و هر یک از این روشها باید در موقع خود به کار گرفته شود
لذا چهار راه کار اساسی زیر معرفی میشود
این چهار راه کار پس از چند دوره پیشبرد و اجرایی شدن تئوری ها باید به یک شاهراه بنیادی بیانجامد که در انتها اشاره خواهد شد:
راهکارها:
۱- سیره پژوهی: بسیار مواقع دین حلال و حرام ندارد، (حتی به تعبیری مکروه و مستحب، منطقه الفراغ) ، لذا عده ای خیال میکنند که مدیریت اسلامی در این مواقع ساکت است و در این زمینه نظر و جای کار ندارد. اما اینگونه نیست. چطور از زندگی کسانی مثل از فورد گرفته تا استیوجابز تئوری استخراج می کنند. لذا ماهم می توانیم از سیره و اقدامات اهل بیت چنین استفاده ای بکنیم
واضح است نتیجه ای که حاصل میشود، حلال یا حرام شرعی نیست، بلکه میتواند با هدف کارایی مورد استفاده قرار بگیرد.
مثالی برای چنین عرصه ای حوزه ی ساختار سازمانی است –یعنی دین هیچ نوع ساختار سازمانی را حرام یا واجب نکرده- و مثال پژوهشی با این راهکار مقاله «بررسی دلالت¬های مدیریتی سیره حضرت علی (ع) در عرصه سازماندهی، مطالعه موردی شرطه الخمیس» می¬باشد.
۲- مبناگرایی دینی: مدیریت اسلامی نمی تواند متوجه مدیریت غربی نباشد، چرا که نادیه گرفتن باعث عقب افتادن و استفاده نکردن از تجربیات فراوان آنها میشود. از طرفی واضح است موضع تطبیقی نیز نادرست است، و به حدیث اندودی تئوری های غربی می انجامد. لذا موضع صحیح در این عرصه مبناگرایی است، به کوتاه ترین سخن مبناگرایی یعنی مبانی غریبه و بعیده تئوری های غربی را (به صورت همدلانه) استخراج کنیم، و سپس آن مبانی را به اسلام عرضه کرده و ببینیم که مخالف اسلام است یا موافق (چون خود تئوری را نمی توان به اسلام عرضه کرد، مثلا تئوری نظام رشد نیروی انسانی X را نمی توان گفت اسلام موافق آن است یا مخالف، اما اگر مبانی اش را استخراج کنیم متوجه میشویم که مبنای حرف مادی گرایی یا فرد گرایی اتمیستی است و لذا طرد میکنیم، یا متوجه میشویم مبانی حرف بر اساس تجربه و میل انسان به پیشرفت است و قبول میکنیم)
۳- اجتهاد فقهی: در مدیریت بسیاری مواقع مسئله حلال و حرام مطرح است، مثلا یک کارگر را اخراج کنیم یا نه؟ در چنین شرایط باید به اجتهاد فقهی روی آورد چون میخواهیم حکم شرعی دهیم و تفاوتی با دیگر احکام ندارد.
۴- استفاده از اخلاق عرفان و فلسفه اسلامی: به نظر می رسد هیچ یک از مطالب این علوم نه این قابلیت را دارد که با آن حکم شرعی داد و نه اینکه الگوی عمل قرار بگیرد، و نه اینکه مبنای مقایسه با مبنای غربی شود، اما توصیه هایی مرتبط با فرد می¬توان از آنها استخراج کرد، که باعث احساس آرامش و یا … در فرد در محیط سازمان میشود
نتایج همه ی اینها بعد از اجرا و پخته تر شدن میتواند ماده ای باشد برای استفاده از نظریه پردازی ابتدائی جامع برای مدیریت اسلامی

درباره ی mahdiazizi

همچنین ببینید

اهمیت اطلاعات در مدیریت اسلامی

جایگاه داده ها و اهمیت اطلاعات در مدیریت اسلامی

اهمیت اطلاعات در مدیریت اهمیت اطلاعات در مدیریت اسلامی کمتر از مدیریت متداول نیست. توجه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس