تحلیل مسائل صنعتیتحلیل ها

چگونه باید از کالای ایرانی حمایت کرد؟ (حمایت از کالای ایرانی با رویکرد مدیریت ذینفعان)

? حمایت از کالای ایرانی با رویکرد مدیریت ذینفعان ?

چگونه باید از کالای ایرانی حمایت کرد

✍? نوشته یکی از خوانندگان سایت مدیریت اسلامی

سال 1397 با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری گردید. در تحلیل پیشین سایت مدیریت اسلامی (از اینجا بخوانید) این نام‌گذاری و شرایطی که به آن انجامید مورد بحث قرار گرفت. اما چگونه باید از کالای ایرانی حمایت کنیم؟

در واقع حالا دیگر وقت این است که تحلیل‌های نظری و اینکه چقدر حمایت از کالای ایرانی مهم است را رها کنیم و آستین ها را بالا بزنیم و ببینیم چگونه باید از کالای ایرانی حمایت کنیم؟

حمایت از کالای ایرانی با رویکرد مدیریت ذینفعان 

بعضی‌ها وقتی صحبت از “حمایت از کالای ایرانی” می‌شود، فکر می‌کنند، مصرف کننده و End User باید با خرید کالای ایرانی، تحت هر شرایطی، این حمایت را داشته باشد و تمام بار این رویکرد را بر گرده مصرف کننده می‌گذارند، در حالیكه این تفکر، با مفاهیم مشتری مداری و ارزش آفرینی برای مشتریان کاملاً در تضاد است!

اگر بخواهیم به حمایت از کالای ایرانی با عینک مدیریت ذینفعان و مشتریان، نگاه کنیم، باید گفت که حمایت از کالای ایرانی، یک رویکرد است که چتر آن، باید در کل چرخه عمر محصول پهن باشد، از لحظه شکل‌گیری ایده طراحی و طرح‌ریزی محصول گرفته تا تامین مواد، ساخت نمونه اول و تست آن، تولید، تحویل به مشتری و در نهایت بهره‌بردار یا مصرف کننده آن محصول!
به عبارت دیگر:
? طراح باید با فکر کردن به نیاز، خواسته و انتظار مشتری، چیزی را طراحی کند که باعث کیف مشتری می‌شود نه اینکه تراوشات ذهنی خود را طراحی کند و بعد از ساخت، با کلی نقص و مغایرت، به زور بازاریابی و رانت، به خورد مشتری بدهند.
? سازنده و تولید کننده محصول هم باید با رعایت اصول کیفی در خرید مواد، تکنولوژی ساخت و… در نهایت یک محصول باکیفیت و قابل رقابت از بابت کیفیت، قیمت و… به بازار عرضه کند. اینکه یک سازنده، با سوءاستفاده از فضای تحریم و عرضه انحصاری محصول، هر جوری دلش خواست، محصول تولید کند و انتظار خرید و حمایت داشته باشد، رویکرد درستی نیست.
? مشتری، آخرین نفری است که باید هنگام خرید، در معیارهای انتخاب خود، بومی بودن محصول را مدنظر قرار دهد که البته اعتقاد بنده بر این است که اگر رویکرد “حمایت از مشتری در چرخه عمر کالای ایرانی” از ابتدای چرخه عمر محصول وجود داشته باشد، مشتریان به راحتی از کیف کردن خود و کیفیت محصول، نخواهند گذشت و این حمایت، بصورت اتوماتیک اتفاق می‌افتد.
? خیلی از وقتها، محصول عرضه شده یک محصول مصرفی نیست و جزو محصولات با دوام است. یک سازنده خوب، اگر چتر نگاه خود را به کل چرخه عمر فیزیکی محصول پهن کرده باشد و فقط به چرخه عمر بازاریابی محصول متمرکز نباشد، قاعدتاً ارایه خدمات باکیفیت هنگام فروش و پس از فروش نیز جزو تعهدات سازنده است که قطعاً در حمایت از کالای ایرانی توسط مشتریان تاثیرگذار است.

✅ اگر بدنبال حمایت مشتریان از کالای ایرانی هستیم، ابتدا در پروژه ساخت و احداث محصول، باید رویکرد حمایت از مشتریان را مدنظر داشته باشیم.
✅ یک نکته جالب در این فرآیند وجود دارد و آن تعاملات انسانی آن است. خیلی از وقتها ممکن است به هیچ یک از اصول تشریح شده در چرخه عمر محصول، توجه نشده باشد ولی کارکنان شرکت در تعاملات خود با مشتریان، به قدری حس خوب به مشتری منتقل می‌کنند که مشتری ترجیح می‌دهد، محصول گران، بی کیفیت و… ما را فقط و فقط بخاطر تعامل خوب با نفرات پیشانی شرکت (بازار، فروش، مدیریت پروژه، خدمات و…) باز هم بخرد. در واقع از آنجایی که در فرآیند حمایت از کالای ایرانی، تعاملات انسانی مطرح است، مدیریت خوب ارتباط با مشتریان، گاهی اینقدر تاثیرگذار است که حتی مشتری، از سایر معیارهای قیمت، کیفیت و… ممکن است صرفنظر نماید. این معجزه مدیریت ارتباطات و ذینفعان است!

کلیدواژه
اینجا محل تبلیغات شماست

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker