بازاریابی اسلامی

مبانی بازاریابی در اسلام

مبانی بازاریابی در اسلام عنوان مقاله ایست که سید علی علوی (و همکاران) چندی پیش در زمینه مدیریت بازاریابی اسلامی منتشر ساخته اند.
هر چند در این مقاله به ابعاد مختلف تاثیر گذاری آموزه های اسلامی بر بازاریابی پرداخته نشده است؛ اما به هر حال نقطه شروع خوبیست.
در ادامه چکیده و متن کامل این مقاله ارائه شده است.

عنوان نشریه: انديشه مديريت راهبردي (انديشه مديريت) : پاييز و زمستان 1390 , دوره 5 , شماره 2 (پياپي 10) ; از صفحه 221 تا صفحه 273 .

عنوان مقاله: درآمدي بر مباني بازاريابي در اسلام

نویسندگان: اميرشاهي ميراحمد, نقويان ناصر, علوي سيدعلي, پرورش محسني مرجان

چکیده:
دين مقدس اسلام درباره تمام شئون زندگي-از جمله فعاليت هاي تجاري و اقتصادي-قوانين و مقرراتي، تعيين کرده و مدعي است که به عنوان آخرين دين الهي، براي همه مشکلات بشر، در همه دوره ها و اعصار، راهکار دارد (اعراف، 158)؛ و وجه مشترک همه راهکارهاي مزبور، رسيدن به قرب الهي است. اين پژوهش از نوع بنيادي است، و در آن تلاش شده است با روشي علمي، اصولي که رهنمودهاي اسلامي، رعايت آن را براي فعالان بخش بازاريابي لازم دانسته، شناخته شود؛ و با توجه به آن اصول، تعريفي از بازاريابي اسلامي، عرضه و مدل مفهومي اوليه اي از بازاريابي اسلامي طراحي شود. براي رسيدن به نتايج فوق بايد به دو سوال اصلي زير پاسخ داد.
الف- بازاريابي و فعاليت هاي حرفه بازاريابي شامل چه اجزا و بخش هايي است؟
ب- نگرش اسلام درباره اجزا ي بازاريابي و فعاليت هاي حرفه بازاريابي چيست؟
در اين پژوهش، ضمن تلاش براي پاسخگويي به دو سوال فوق، مفاهيم مرتبط با فعاليت هاي بازاريابي از قرآن و منابع معتبر احاديث اسلامي، گردآوري و در قالب مدل کلاسيک مديريت بازاريابي کاتلر، بازتنظيم شده است. آن گاه، با استفاده از ادبيات تحقيق، مباني تفکري و فعاليت هاي مرتبط با هر کدام از مولفه هاي فرآيند بازاريابي، طبقه بندي شد. سپس، ديدگاه اسلام درباره هر يک از اجزاي اصلي و فرعي بازاريابي شناخته شد و بدين ترتيب، بازاريابي اسلامي مورد تحليل قرار گرفت و مدل مفهومي اوليه اي از بازاريابي اسلامي و نيز تعريفي از بازاريابي از ديدگاه اسلام، عرضه شد.

كليد واژه: اسلام، مباني بازاريابي، مدل مفهومي بازاريابي، بازاريابي اسلامي

دانلود مقاله مبانی بازاریابی در اسلام
منبع (پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی)

کلیدواژه
اینجا محل تبلیغات شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker